Nieuws

15 gebaren voor morgen

Iedereen heeft al weleens het licht in een bureau, werkplaats of vergaderzaal laten branden, toch? Omdat we er pas te laat aan denken en dan geen zin meer hebben om nog terug te keren. Omdat het niet bij ons thuis is, dus dat is niet zo erg. Omdat de energiefactuur toch naar het bedrijf gaat … Het is nochtans niet zo’n grote moeite om op je stappen terug te keren en het licht uit te schakelen.

Milieubewustzijn en duurzaamheid hebben financiële gevolgen, maar dat is niet dé belangrijkste reden. Het gaat vooral om de ecologische kostprijs die onze planeet hiervoor betaalt.

Hieronder geven we u vijftien tips die u vrij gemakkelijk en op uw eigen ritme bij u op kantoor kunt toepassen:

  1. Verbruik minder papier en inkt. Denk aan de bekende slagzin ‘Think before you print’ die u in uw handtekening in Outlook kunt toevoegen.
  2. Gebruik liever geen plastic bekers, borden of bestek, maar wel herbruikbare drinkflessen en afwasbaar keukenmateriaal.
  3. Schakel alles uit bij vertrek (computer, verlichting …).
  4. Sorteer het afval.
  5. Koop gerecycleerde producten en materialen (printpapier, toiletpapier …).
  6. Vermijd verspilling en neem enkel wat u echt gaat gebruiken (bv. in de kantine).
  7. Drink geen water uit plastic flessen, maar plaats een waterdispenser of koop glazen flessen.
  8. Gebruik tijdens vergaderingen een bord of projector in plaats van post-its en prints.
  9. Werk indien mogelijk thuis.
  10. Maak zo veel mogelijk gebruik van duurzame vervoermiddelen (openbaar vervoer, fiets, carpooling …).
  11. Vermijd de spitsuren als u met de auto naar het werk of naar huis rijdt. Zo wint u niet enkel tijd, maar stoot u ook minder CO2 En uw zenuwen zullen u dankbaar zijn.
  12. Gebruik de airconditioning of verwarming met mate.
  13. Maak gebruik van hernieuwbare energiebronnen (zonne-energie, windenergie …).
  14. Zuiver de lucht in uw bureau met groene planten.
  15. Toon zelf het goede voorbeeld.😊

 

Digitale vervuiling

Een ander aspect waarop bedrijven kunnen inzetten: digitale vervuiling. Iets opzoeken op het internet, een e-mail versturen, scrollen door Facebook … U zou het misschien niet meteen denken, maar dit vergroot allemaal uw CO2-uitstoot:

  • Er zijn hulpbronnen nodig om onze computer, smartphone, tablet … te produceren.
  • Er is energie nodig om onze apparaten op te laden.
  • Ook de opslagservers verbruiken energie.

De grootste verbruiksposten blijven filmpjes streamen en zware e-mails versturen.

Enkele eenvoudige tips
  • Beperk de grootte van uw bijlagen of comprimeer ze, stuur liever een hyperlink wanneer dat mogelijk is.
  • Wis regelmatig de e-mails die u niet meer nodig hebt en vergeet niet om ook de prullenbak leeg te maken.
  • Schrijf u uit voor newsletters  die u niet leest.
  • Overdrijf niet met videoconferenties.
  • Stuur geen berichten met een antwoord van het type “Oké” of “Bedankt!

Volgens Energids, als iedere Belg één dergelijk bericht minder zou versturen, dan zouden we maar liefst 2 825 ton CO2 minder uitstoten. Dat komt overeen met 573 dieselvoertuigen die we uit het verkeer zouden halen.

Meer tips vindt u hier.


De trend van 2021

Plogging, een trend uit Zweden. Het woord ‘plogging’ is een samentrekking van ‘jogging’ en ‘plocka upp’ (verzamelen). Of anders gezegd: lopen en ondertussen zwerfvuil ruimen (sportievelingen kunnen hierbij in één moeite door ook squats of lunges doen). U hebt gewoon een zak en handschoenen nodig! Geen fervente loper? Dit kan uiteraard ook perfect al wandelend.

U kunt dit initiatief als bedrijf aanmoedigen, bv. in het kader van lokale opruimacties. Inspirerend en zeer interessant voor uw MVO-strategie!

Op gemeenteniveau lopen er in Vlaanderen talrijke initiatieven, zoals op de oevers van de Schelde. Er is zelfs een voorstel ingediend om een nationale Ploggingdag in te voeren!

Ook iets voor u? U vindt misschien wel een actie bij u in de buurt via Facebook. Of download gratis de Belgische mobiele app WePlog. Alle ploggers kunnen hier aanduiden in welke straten ze al zwerfvuil hebben geruimd. U herkent deze gemakkelijk aan de rode kleur.

Meer informatie vindt u hier.